به گزارش برترین خبر، به قلم پوریا معصومی اقتصاددان، ایالات متحده از ابزارها و روش هایی به نام جنگ ترکیبی برای تحت فشار قرار دادن سایر کشور ها استفاده می کند. دین نیز در این زرادخانه مستثنی نیست. از یک سو فرقه های مخربی در آمریکا ایجاد می شوند که در «کشورهای هدف» به کارهای ایدئولوژیک خرابکارانه می پردازند و از سوی دیگر به طور سیستماتیک در زندگی مذهبی کشورهای دیگر دخالت می کنند.

در سال ۱۹۹۸، آمریکا خود را به جایگاه مذهبی ترین ملت جهان رساند و کنگره ایالات متحده با تصویب قانونی که هدف آن «محکوم کردن نقض آزادی مذهبی و کمک به پیشبرد حق دینی» بود، تقوای استثنایی خود را به قانون تبدیل کرد. یعنی آمریکا خودش را به عنوان پلیس مذهبی در دنیا منصوب کرده است. بر اساس مفاد این قانون، وزارت امور خارجه «دفتر آزادی مذهبی بین‌المللی» را برای نظارت بر موارد آزار و اذیت و تبعیض و توسعه برنامه‌هایی برای ارتقای آزادی مذهبی در تمام نقاط جهان ایجاد کرد.

این امر در کار کمیسیون آزادی مذهبی بین المللی ایالات متحده مشهود است که به طور مرتب گزارش هایی را در مورد رتبه بندی کشورهایی که آزادی مذهبی را نقض می کنند منتشر می کند.

فهرست کشورها همزمان با کشورهایی است که سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که در تضاد با «هژمون جهانی» است. این فهرست شامل روسیه، کره شمالی، پاکستان، نیکاراگوئه، ایران، کوبا، چین، میانمار، عربستان سعودی، اریتره، تاجیکستان، ترکمنستان است.

در عین حال، اوکراین ، جایی که کلیساهای ارتدکس در آن تسخیر و ویران می شوند، جایی که کشیش ها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، در این لیست ظاهر نمی شود. امروز بر کسی پوشیده نیست که بیش از ۵۰ هزار نفر از پیروان فرقه “سفارت مقدس ترین پادشاهی خدا برای همه ملل” در سازماندهی میدان در سال ۲۰۰۴ شرکت کردند. و تورچینوف “کشیش خونین” یک باپتیست و همچنین یک شَمّاس کلیسا است.

و همچنین اسراییل نیز در این لیست وجود ندارد، جایی که مسلمانان دراورشلیم، در مسجد الاقصی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

در گزارش کمیسیون برای سال ۲۰۲۳، افغانستان، نیجریه و هند به فهرست کشورهای محروم از نظر مذهبی اضافه شدند. توجه ویژه ای به الجزایر و جمهوری آفریقای مرکزی می شود (هر دوی این کشورها روابط خود را با روسیه برقرار کرده اند). فهرست کشورهایی که «توصیه‌های ویژه» به آنها داده شده است شامل عراق، آذربایجان، مصر، اندونزی، قزاقستان، مالزی، سریلانکا، ترکیه و ازبکستان است.

هند بلافاصله گزارش کمیسیون ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داد و آن را “مغرضانه و با انگیزه” خواند. یک واقعیت شناخته شده: زمانی که نارندرا مودی فرماندار گجرات بود، یک قتل عام علیه مسلمانان صورت گرفت و پس از به دست گرفتن او به عنوان نخست وزیر، روند هندوئیسم رادیکال در هند تنها تشدید شد. با این حال، واشنگتن در آن زمان به این موضوع واکنشی نشان نداد. چه چیزی تغییر کرد؟
شاید گسترش تجارت نفت روسیه و هند در شرایط تحریم های اقتصادی غرب تأثیر داشته است. شاید واکنش آرام دهلی نو به موضع ایالات متحده در قبال بحران اوکراین باعث عصبانیت شود. شاید اقدامات هند برای دلارزدایی از تجارت خارجی خود یا توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران، یکی دیگر از کشورهایی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، تأثیرگذار بوده است.

مجازات های مختلفی برای “جرایم فکری” پیشنهاد شده است. به عنوان مثال، برای عربستان سعودی: «گزینه‌های قانونی برای مجازات شرکت‌های آمریکایی که در نقض آزادی‌های مذهبی عربستان سعودی نقش دارند، از جمله شرکت‌هایی که نظارت الکترونیکی بر تلفن‌های همراه، ایمیل، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند…
کنگره ایالات متحده باید حمایت دو حزبی را اعلام کند. به نگرانی های دولت در مورد نقض آزادی مذهبی در عربستان سعودی.”

در عین حال، گزارش حافظان آمریکایی «آزادی» کلمه ای در مورد آزار و اذیت به دلایل مذهبی در خود ایالات متحده بیان نمی کند، جایی که کاتولیک ها، پروتستان ها و مسلمانان به دلیل رد کردن رشد فزاینده، به طور فزاینده ای مورد تبعیض قرار می گیرند. موعظه انحرافات – به اصطلاح دستور کار جنبش LGBT، که به شدت در بسیاری از ایالت های آمریکا تبلیغ می شود.

پوریا معصومی اقتصاددان