مهدی بشارتده سلوطی در گفت و گو با ایسنا در خصوص علل افزایش قیمت برنج اظهار کرد: با توجه به تورم و افزایش ۵۶ درصدی دستمزد کارگران و همچنین افزایش قیمت نهاده های تولید، سوخت، سموم، اجاره تجهیزات جهت مراحل اول کشت قاعدتا همه این موارد بر روی افزایش هزینه تولید «قیمت تمام شده» تاثیرگذار است چرا که وقتی هزینه تولید افزایش یابد به همان میزان بر روی کالا اثر می گذارد که یک بخش از علل افزایش برنج  است.

وی تصریح کرد: حاشیه بازاریابی، وجود دلالان، قیمت در مزرعه و خرده فروشی از دیگر عوامل افزایش قیمت برنج است.

استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به تفاوت تعرفه در شالیکوبی ها خاطرنشان کرد: در سال های گذشته آن زمان که آنقدر با افزایش قیمت برنج روبرو نبودیم شالیکوبی ها بر اساس قیمت مصوبی که داشتند از شالیکار بابت تبدیل شالی به برنج هزینه دریافت می کردند اما هنگامی که شالیکوبی ها با افزایش قیمت ۵ برابری برنج مواجه شدند و تغییری در تعرفه شالیکوبی ندیدند بنابراین به سمتی دیگر حرکت کردند و بابت انجام خدماتشان برنج سفید دریافت کردند و به همین علت تعرفه ها متغیر و رویه ها متفاوت شده است.

بشارتده سلوطی گفت: دولت اگر به دنبال کاهش قیمت تمام شده‌است بنابراین باید هزینه تولید برنج را کاهش دهد؛ دولت می تواند با سیاست های یارانه ای و حمایتی روی سموم و نیروی کار و مواد اولیه، هزینه تولید را کاهش دهد اما متاسفانه بر روی هزینه تولید هیچ گونه سیاستی وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت هیچگونه قیمتی را در قالب اقلام تضمینی اعلام نکرده تا حداقل کف و سقف قیمت تعیین شود تا کشاورز ضرر نکند و جالب تر اینکه در این آشفته بازار دلالان و واسطه گران نفع می‌برند.

این کارشناس اقتصاد افزود: کشاورز به صورت قرضی یا امانی مراحل کاشت، داشت و برداشت را انجام می دهد و موعد پرداخت هزینه ها زمان برداشت محصول است و چون پول نقد به مقدار دلخواهش با توجه به شرایط دریافت نمی کند بنابراین به قیمت پایین تر به واسطه یا دلال می فروشد و به حداقل مبلغ نقدی دست پیدا می کند.

بشارتده سلوطی واردات برنج یک چاقوی دولبه دانست و افزود: اگر دولت واردات برنج را ممنوع اعلام کند باعث ایجاد انحصار می شود که خود یک بُعد فسادزایی و رانت خواری به همراه دارد و اگر واردات برنج را آزاد اعلام کند در موضوع هزینه های رقابتی، قیمت برنج وارداتی به مراتب پایین تر از قیمت برنج داخلی است که در نتیجه کشاورز متضرر خواهد شد.