به گزارش برترین خبر، بیژن پولادی فرماندار شهرستان نور با اشاره به اینکه این شهرستان در تولید فندق حرفی برای گفتن دارد، گفت: استان گیلان رتبه اول، قزوین رتبه دوم و مازندران رتبه سوم را در تولید فندق دارد.

وی با اشاره به اینکه تولید فندق با این کیفیت در استان مازندران انحصاری است، افزود: تولید فندق در این منطقه از صدها سال گذشته تا کنون رویش داشت و یکی از محصولات باغی مهم به شمار می رفت که باید در توسعه و ترویج این فرهنگ تلاش بیشتر شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان نور گفت: امیدواریم تولید فندق در باغات گسترش پیدا کند چرا که علاوه بر ارزش غذایی، صادرات آن هم ارزش دارد و به جای خام فروشی در عرصه ها از همین باغات به عنوان اقامتگاه و تولید جهت بهره وری بالا استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در منطقه لریز و حوزه بومگردی کار بسیار خوبی شروع شده است اما کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: در این مجموعه از معماری و سبک خوب گذشته استفاده شده اما در مجاور آن منازلی با بافت مدرن وجود دارد که بهتر است یک منطقه ای که برای بومگردی تعریف می شود با تمامی مسائل مرتبط و زیست بومش منطبق باشد.

فرماندار شهرستان نور تاکید کرد: سنت و آیین گذشتگان باید به نسل جوان جهت آشنایی با فرهنگ غنی و زیست منطقه منتقل شود و به جای هتلینگ به سمت بومگردی حرکت شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: کاری که به ثبت ملی می رسد دارای ویژگی هایی است که می تواند به عنوان میراث فرهنگی مطرح شود

وی با اشاره به اینکه منطقه نور اداب، سنن و رسوماتی دارد که میراث نیاکان ما است، افزود: فرهنگ و مقوله های فرهنگی ساختار و تشکیل دهنده یک جامعه و ملت است.

 

سالاریان رییس اداره میراث فرهنگی  گردشگری و صنایع دستی شهرستان نور گفت: در نظر داریم تا این رویداد با توجه به اینکه خواستگاه فندق شهرستان نور و روستای لزیر است  آن را به ثبت ملی برسانیم.