به گزارش برترین خبر  ، مهندس سعید فرزانه در این نشست با تاکید بر همسو و وابسته بودن شرکتهای تعاونی روستایی به وزارت جهاد کشاورزی گفت:انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی برای اعلام نرخ برنج از هیئت مدیره شرکتهای تعاونی مشورت بگیرد اما این اتفاق نمی افتد و به جای آن پایانه های صادراتی که قرار بود برای صادرات برنج به کمک کشاورزان بیایند امروز عملاً شاهد آنیم که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه نرخ برنج را طوری تعیین می کنند که مورد رضایت و به نفع کشاورزان نیست.

اضافه کرد: ماههای مرداد و شهریور فصل عرضه برنج کشاورز به بازار است و حداقل در این فصل وزارت جهاد کشاورزی و آقای وزیر به عنوان متولی و حامی اصلی کشاورزان نباید از واردات سخن بگویند و صراحتاً در مصاحبه اعلام کنند که واردات برنج انجام می شود.

نماینده مردم نور و محموداباد در خانه ملت خاطرنشان کرد:شرکتهای تعاونی روستایی را به شکل جدید نه به صورت سنتی باید احیا و تقویت کرد و به آنها استقلال داد تا در مواقع ضروری در حمایت از کشاورزان بتواند قدم بردارد.

در ادامه جلسه مهندس فرزانه در ارتباط تلفنی با معاون وزیر کشاورزی افزود: برنج باید بدون حضور دلال و واسطه عرضه شود و برای ایجاد تعادل در بازار واردات صورت نگیرد که این مهم خود جزو مصوبه هیئت وزیران در سنوات گذشته بوده است.

مهندس فرزانه تصریح کرد:کشاورزان نباید بین مسئولان حرفهای اختلاف انگیز بزنند چون سبب فرافکنی و پاک کردن صورت مسئله توسط آنان می گردد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یک زمانی بین وزارت بازرگانی و کشاورزی اختلاف وجود داشت ؛ چرا که وزارت بازرگانی خود را مسئول تنظیم بازار می دانست و علاقه‌مند به واردات برنج و تغییر قیمت به نفع مصرف کننده بود و از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی خود را حامی تولید و کشاورز و قیمت واقعی و به حق می دانست؛ از همین رو برای رفع این مسئله در سالهای اخیر مدیریت به دست جهاد کشاورزی افتاد تا هم حامی تولید و تولیدکننده باشد و هم حامی مصرف کننده که البته تاکنون وزارت جهاد برای تولید و حمایت از این بخش قدم در خور و مهمی برنداشت به همین سبب مجمع نمایندگان استانهای شمالی جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی دکتر ساداتی نژاد برگزار کرد و تصمیم بر آن شد تا واردات برنج ممنوع شود که دیر اقدام و اعلام شد.

مهندس فرزانه همچنین با اشاره به ورود دلالان در این فصل و خریداری برنج با قیمت ارزان و فروش آن در ماههای آبان و آذر با سودهای کلان گفت: شرکتهای تعاونی خیلی می توانند در این خصوص ورود و مدیریت پیدا کنند تا دست دلالان کوتاه شود اما متاسفانه ضعف ساختاری این اجازه را به آنان نمی دهد.