استانها » مازندران » نور
کد خبر : 30016
دوشنبه - 18 شهریور 1403 - 22:22
به میزبانی انجمن ادبی امید چمستان:

همایش شعر استان مازندران برگزار شد

به میزبانی انجمن ادبی امید چمستان، همایش شعر استان مازندران با حضور بخشدار چمستان ، مدیر انجمن ادبی شهر چمستان، شهردار و اعضای شورای شهر ، اعضای شورای بخش، ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور ، ریاست کتابخانه شهرستان نور ، شاعران بومی و دیگر مسئولان در کانون شهید محمود توکلی (پیام سابق) چمستان برگزار شد.

همایش شعر استان مازندران برگزار شد

به گزارش برترین خبر،  بهرام کیانی متولد لاویج، ساکن شهر چمستان، مدیر انجمن ادبی شهر چمستان، شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبی در گفت وگو با برترین خبر گفت: همایش شعر شاعران استان مازندران به میزبانی انجمن ادبی امید چمستان برگزار شد.

وی تصریح کرد: این انجمن سال گذشته ۷ تیر ماه در حالی میزبان جشنواره شعر کشوری بود که ۷۰۰ اثر از نقاط مختلف کشور ارسال شده بود.

مدیر انجمن ادبی شهر چمستان با بیان اینکه انجمن طی این سالها فعالیت، بیش از ۱۰ همایش، برنامه و مناسبت های ادبی را برگزار کرده است، خاطرنشان کرد: انجمن با فعالیت ۲۵ ساله تلاش بر این دارد که سالی یکبار همایش شعر در سطح استانی و یا کشوری برگزار کند.

وی از چاپ پنجم کتاب خود خبر داد و گفت: دو کتاب شعر ” سمر ” و “زمان دیداری” سال ۱۴۰۰ در انتشارات کارگاه اتفاق تهران چاپ و سه مرتبه با این انتشارات نیز تجدید چاپ شد و همچنین چاپ چهارم با خرید حقوقی از طرف انتشارات سارات نیز به چاپ رسید و هم اکنون در حال چاپ پنجم این دو اثر هستیم.

 

کیانی افزود: این کتاب ها در سال گذشته از پرفروش‌ترین کتاب شعر کشور بود در حالی که چاپ کتاب شعر حداقل در ۳۰ سال گذشته در مازندران به چاپ چهارم نرسیده است.

 

مدیر انجمن ادبی شهر چمستان ادامه داد: ‬” سمر” همچنانکه از معنای آن مشخص است محتوای داستانی و حکایتی دارد دارد که بیشتر شعرها از سال ۷۸ تا ۹۵ گفته شده البته با ویرایش در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده‌ است و” زمان دیداری” با نگاهی متفاوت تر از ۹۵ تا ۱۴۰۰ سرایش شد.

کیانی با اشاره به اینکه با فعالیت در انجمن سعی داریم شاعران دارای استعداد را کشف کنیم، یادآور شد: هدف از فعالیت و برگزاری جلسات انجمن هم شناسایی شهر چمستان در حیطه ادبیات فرهنگ است.

‬‏وی معتقد است: ادبیات ما از اوایل دهه هشتاد از مسیر درست خودش خارج و کمی از درک مسئله شعر نیز دور شد.

مدیر انجمن ادبی شهر چمستان از ترجمه دو اثر فرانسوی خبر داد و گفت: همچنین نقد کتابم ابتدا در شهرستان نور و بعد در تهران، قم، قائم شهر و چند شهر دیگر نیز صورت گرفت و اعتقاد دارم نقد و بررسی حتی در محافل خصوصی چند نفره هم می‌تواند مفید باشد.

کیانی با بیان اینکه من همیشه در محافل ادبی عنوان کردم مشکل شعر امروز این است که شاعر در اتفاق مانده است و باید با عبور از اتفاق به موضوع مسئله برسد، ادامه داد: اعتقاد دارم فعالیت ادبی کم رنگ تر شد شاید بخاطر همان غم نان باشد اما ما در شهر کوچک و زیبای چمستان سخت و محکم به راهی که آینده و ایندگان به شهر خودشان افتخار کنند امید دارم.

وی افزود: مسئله جالب برایم این است که طی ۲۵ سال همیشه مسئولین توجه ای به ادبیات انجمن شعر نداشتند اما طی دو سالی اخیر بخشدار چمستان در تمام برنامه ها حتی جلسات هفتگی حضور پیدا کردند و پیگیر برنامه های انجمن شعر امید چمستان هستند، و همچنین بعد سال‌ها شهردار فهیم و کاربلد جدا از آنکه صورت شهر را تغییر می دهد توجه خاص به ادبیات انجمن دارد و در تلاشیم تا با رایزنی هایی که با شهردار هنر دوست چمستان انجام می شود، مکانی مناسب برای برگزاری جلسه هفتگی تهیه شود.

مدیر انجمن ادبی شهر چمستان تاکید کرد: اما همچنان شهر از یک مکان مناسب، علیرغم استقبال شاعران چمستانی حداقل در دو سال اخیر رنج می برد که امیدواریم با داریت مهندس داداشپور بخشدار و مهندس تونی شهردار چمستان این مشکل حل شود چرا که بی شک بخش اعظم بار هنری ادبی فرهنگی را انجمن شعر امید حمل می کند و گواه این موضوع هم اجرای برنامه ها خواهد بود.همچنین اینکه یکی از قدیمی ترین انجمن های شعر استان به شمار می رود که حتی در زمان کرونا پیوسته فعالیت خودش را انجام می داد.

وی گفت: به شخصه طی ۲۵ سال هیچ‌گاه تحت هیچ شرایطی حتی یک دقیقه تاخیر در جلسه نداشتم چرا که معتقدم زمانی می‌توانیم این راه را درست ادامه دهیم که بزرگترین دغدغه زندگی انسان باشد.جلسه انجمن هر هفته یکشنبه ساعت ۱۵:۳۰ در کتابخانه عمومی شهر برگزار می شود.

کیانی با بیان اینکه باید کاری کنیم کتابخانی که معضل عدیده کشور به شمار می رود، ترویج دهیم، گفت: چرا که بقول بورخس که گفته اند تصورم از بهشت یک کتابخانه است؛ درخواستی دادم که یک کافه کتاب با سالن ۲۰۰ نفره در پارک زیبای کشپل با حمایت مسئولین عزیز و با همکاری فرهنگ‌ و ارشاد جناب رشیدی و مساعدت فرماندار جناب دکتر پولادی و پیگیرهای مهندس دادش پور بخشدار چمستان احداث بنماییم تا مکانی برای اجرا جلسات شعر همایش ها جلسات فرهنگی وهمچنین فروش کتاب ترویج کتابخوانی جانی تازه ببخشیم.

 

همچنین مجوز مجله ادبی شعر امید هم گرفته شد که سه نسخه آزمایشی آن چاپ شد که در سطح شهر رایگان است با هزینه شهرداری و بخشداری توزیع شد و به زودی شکل رسمی شکل می‌گیرد.

فرهنگ دوستان می توانند برای تهیه کتاب به سایت انتشارات سارات، پیچ شخصی به آدرس ( _ bahram_kiani _ ) بهرام کیانی و یا تماس با شماره تماس ۰۹۳۸۱۴۳۶۰۱۵ کتاب ها را تهیه کنند