به گزارش برترین خبر ، گزارش اتمام بنا که از آن با عنوان گزارش پایان کار، گزارش اتمام عملیات ساختمانی، گزارش پایان عملیات اجرای ساختمان و گزارش پایان عملیات اجرائی ساختمان نیز یاد شده است، آخرین گزارش از سلسله گزارش های مرحله ای ناظر (ناظران) در نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی در ساخت و ساز شهری و روستائی و به منزله تائید پایان این عملیات است. باید توجه نمود که این گزارش با گواهی اتمام بنا یا گواهی پایان عملیات ساختمانی که توسط مرجع صدور پروانه ساختمان صادر می شود، هم از نظر شکل و هم از نظر محتوا و هم از حیث اعتبار قانونی متفاوت است. این گزارش، همانگونه که از نام آن برمی آید باید در پایان عملیات ساختمانی به شرط انطباق ساختمان ساخته شده با پروانه ساختمان و نقشه های ضمیمه آن، ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان، توسط ناظر ( ناظران) صادر و راسا توسط ناظر ( ناظر هماهنگ کننده ) در قبال اخذ رسید به مرجع صدورپروانه ساختمان تسلیم شود.
ماموران مرجع صدورپروانه ساختمان، در اسرع وقت از محل بازدید و پس از بررسی از حیث انطباق با پروانه ساختمان، گزارش خود را تنظیم می کنند.
اشتباه رایجی در این موضوع وجود دارد و آن تحویل این گزارش به صاحب کار ( مالک یا نماینده یا قائم مقام وی ) به جای مرجع صدورپروانه ساختمان است که ظاهرا یا از روی تسریع در کار یا به خاطر برداشتن زحمت یک نوبت مراجعه کردن به مرجع مذکور توسط ناظر، صورت می گیرد. گذشته از اینکه در هیچ یک الزامات قانونی و وظائف ناظران چنین ترتیبی وجود ندارد، بلکه از چند نظر برای ناظر ( ناظران ) مخاطره آمیز و مسئولیت آور است. ازجمله اینکه ممکن است صاحب کار تا مدت ها گزارش را به مرجع مذکور ارائه نکند و تازمانی که گزارش مذکور به مرجع یادشده تسلیم نشود، نظارت ناظربر ساختمان مورد نظر کماکان باقی است و هر اتفاقی رخ دهد ناظر نیز باید پاسخگو باشد. دوم آنکه ممکن است صاحب کار بعد از اخذ این گزارش تغییراتی را مغایر با ترتیبات قانونی در ساختمان اعمال کند که مسئولیت آن متوجه ناظر خواهد بود و در چنین فرضی اگر صاحب کار این گزارش را به مرجع فوق تسلیم کند، به دلیل مغایرت با وضع موجود، ” گزارش خلاف واقع” تلقی خواهد شد که خود زمینه محکومیت انتظامی مهندس ناظر و حتی ادعای بعدی صاحبکار و درخواست خسارت توسط وی را فراهم می سازد.

مونا مسگران کریمی
کاندیدای مکانیک دوره دهم هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان مازندران