خبرنگار و عکاس برترین خبر، هادی جوزن 

 

*سند مهندسی فرهنگی مازندران تا پایان امسال رونمایی می‌شود

به گزارش برترین خبر، روح الله سلگی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران اظهار کرد: عده ای تلاش کردند تا جلوی حرکت خودجوش پیاده روی اربعین حسینی را بگیرند که نه تنها موفق نشدند بلکه پرشورتر از سال های گذشته برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مسئله فرهنگ فراتر از معیشت است، تصریح کرد: مازندران دارای طبقه متوسط شهری است که هیچ استانی به این اندازه نیست و این موضوع( طبقه متوسط جامعه ) باید پس زمینه همه مدیران ارشاد باشد چرا که چالش های متفاوتی را به همراه دارد.

سلگی خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم معضلات و چالش های فراوان در مازندران، سند و چشم انداز، مهندسی فرهنگی، اطلس فرهنگی تنظیم نشده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران معتقد است: سبک زندگی بیشتر مردم در شهرستان نور به سمت مصرف گرایی در حرکت است.

وی با بیان اینکه تکریم فرهنگ اصیل مازندرانی سیاست دولت سیزدهم است، ادامه داد: باید در مرحله اول پاسدار فرهنگ اصیل مازندرانی باشیم و تقویت موسیقی سنتی سیاست دولت سیزدهم است.

سلگی به تدوین تقویم فرهنگی اعتقاد دارد و گفت: سال گذشته در سالگرد تاسیس حکومت علویان مراسمی با احیای مناسک و آئین تاریخی در بخش کجور روستای صالحان از اولویت ها بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران بیان کرد: به دنبال احیای ارزش های فراموش شده هستیم و نزدیک کردن امروز مازندران بهگذشته تاریخی هستیم.

وی با اشاره به اینکه نزاع فرهنگی یکی از برنامه های ۴ سال گذشته دشمن بود، افزود: محور برنامه دشمن جنگ ترکیبی است و به دنبال به حاشیه بردن نسل جوان هستند.

سلگی تاکید کرد: مدیران ارشاد باید حافظ و میراث دار ارزش های اصیل مازندرانی باشند

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران از تدوین اسناد بالادستی خبر داد و گفت:طی دو ماه آینده از اطلس فرهنگی و تا پایان سال جاری از سند مهندسی فرهنگی استان رونمایی خواهد شد.

*اصلاح قانون نهاد کتابخانه های عمومی در انتظار صحن علنی مجلس

سکینه خاتون مهدیان پور مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ فعالیت می کند، اظهار کرد: فعالیت در همه حوزه ها باید با به نتیجه منتج شود و صرفا اجرای برنامه نباشد.

وی تصریح کرد: نیم درصد شهرداری ها برای کتابخانه های عمومی بسیار مهم است اما شهرداری ها غالبا در پرداخت آن تعلل می کنند و از این جهت به لحاظ مالی همیشه درمضیقه هستیم و برای اجرای بهتر و بیشتر برنامه های فرهنگی دچار چالش می‌شویم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران خاطر نشان کرد: در تلاشیم تا اصلاح قانون نهاد کتابخانه های عمومی به صحن علنی مجلس برود و با گرفتن مصوبه بازنگری صورت بگیرد تا اتفاقات خوبی در مباحث مالی و فعالیت های فرهنگی رقم بخورد.

مهدیان پور افزود: همه مدیران در سطح استان دغدغه فرهنگی دارند که می توان با برگزاری کارگاه آموزشی آموزشی مختلف( حتی قصه گویی) فرهنگ مد نظر به نسل جدید آموزش داده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از شهرستان ها مکان فرهنگی برای اجرای برنامه هایی چون شب شعر و کارگاه های آموزشی و غیره وجود ندارد و سالن های کتابخانه های عمومی می تواند مکان مناسبی برای اجرای این برنامه ها باشد.

*فرهنگ در اولویت برنامه های مسئولین قرار بگیرد

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار کرد: اعتلای فرهنگ دغدغه اصلی ما است چرا که امنیت، سلامت، اجتماع و غیره همه در گرو فرهنگی قرار دارد که امروز حاکم است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به قله های پیشرفت چاره ای جز هم اندیشی و تعامل در کنار هم نداریم و حرکت در عرصه فرهنگ نیازمند جریان سازی است.

آهنگر خاطرنشان کرد: برای فرهنگ کتابخوانی باید آموزش و پرورش، دانشگاه ها، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات و غیره دست به دست هم دهیم تا اتفاقات مثبتی رقم زده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه برای اجتماع باید برخی موضوعات و مولفه ها تقویت شود، ادامه داد: باید شناخت درستی از هدف ایجاد شود چرا که نبود هدف مشترک باعث می شود تا دو یا چند مجموعه نتوانند در کنار هم قرار بگیرند‌.

وی گفت: ایجاد فهم مشترک در گرو ارتباطات و تعامل و نشست ها و جلسات تخصصی با محوریت موضوع هدف به دست می آید که باید عملیات های مختلفی انجام شود.

آهنگر با بیان اینکه تحلیل مسئولین در حوزه فرهنگ غلط است، یادآور شد: با کار تشکیلاتی باید مولفه هایی چون انعطاف پذیری، تواضع، فروتنی، رعایت اخلاق را تقویت کرد تا جایگاه فرهنگ در حوزه های مختلف تثبیت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران توسعه کمی و کیفی زیرساخت کتابخانه را دغدغه خود دانست و افزود: در حوزه گسترش فضای کتابخانه کمک خواهیم کرد و تلاش می کنیم تا هر مدرسه و مسجد یک کتابخانه داشته باشد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که مازندران استانی گردشگر پذیر است بنابراین مراکز گردشگری  درمانی بهترین مکان برای ایجاد کتابخانه است.

آهنگر از مدیرکل سیاسی امنیتی استانداری مازندران خواست تا فرهنگ در اولویت برنامه های مسئولین قرار بگیرد.

*ضرورت تکلیف محور بودن مدیران

بیژن پولادی نماینده عالی دولت در شهرستان نور در این جلسه با اشاره به اینکه مازندران دیار علویان و یک استان ملی در حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: استان مازندران باید با توجه به حجم زیاد گردشگر و خانه دومی سرآمد باشد.

وی تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با برنامه هایی طراحی کند که مُبلّغ فرهنگ اصیل اسلامی، ایرانی و علوی باشد.

پولادی خاطرنشان کرد: باید بتوان‌ فرهنگ غالب منطقه خود را پایه گذاری کنیم و برای این کار نقش هنر و هنرمند در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

فرماندار شهرستان نور افزود: دستگاه های مختلفی در حوزه فرهنگی کار می کنند که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند آن ها سازماندهی، هدایت و ارزش گذاری با نگاه انقلابی و اسلامی داشته باشد.

وی معتقد است که همه باید باهم برای انقلاب، نظام، دولت و جامعه اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی است.

پولادی بر ضرورت تکلیف محور بودن مدیران تاکید کرد.