به گزارش برترین خبر ، بیژن پولادی فرماندار شهرستان نور ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش گفت: مردم پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال هر ساله پرشورتر در شور و شعور حسینی حضوری پررنگ دارند که نشان دهنده طی کردن سیر تحول مکتب عاشورا است و زمینه ساز برای آخرین منجی عالم بشریت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در دهیاران در خط مقدم خدمت رسانی به روستاها هستند، تصریح کرد: کفه‌ی ترازو در مدیریت و توسعه روستا در حوزه های مختلف عمرانی، سیاسی، اجتماعی و حتی امنیت غذایی به سمت دهیاران بیشتر است.

فرماندارشهرستان نور افزود: خوشبختانه کارهای بزرگی با وحدت و همدلی بین دولت و مجلس در سطح استان و شهرستان در حال انجام است. همچنین پیش زمینه های رشد و توسعه نیز در شهرستان شروع شده است که در پی آن به دنبال رفاه نسبی و رساندن به رفاه کامل هستیم.

وی با بیان اینکه معایب و نواقص در روستاها وجود دارد که باید سریعا حل شود، تاکید کرد: توسعه روستاها باید همه جانبه و متوازن باشد و صرف کسب درآمد از ساخت و ساز جز آسیب هایی است که در آینده ما را دچار چالش های سختی خواهد کرد.

فرماندار شهرستان نور ادامه داد: متاسفانه برخی ساخت و سازها بدون مجوز و خارج از محدوده هستند که قطعا از انشعابات غیرمجاز استفاده می کنند و در همین راستا اتلاف انرژی را داریم که هزینه سنگینی بر دوش دولت خواهد گذاشت که باید پیگیری شود.

وی در حمایت از کشاورزان گفت: متاسفانه برنجکاران به دلیل قطعی ۵ الی ۶ ساعته برق نمیتوانند آب را از چاه ها به مزارع خود برسانند و از طرفی هنگام فروش بحث واردات برنج و … هم با مشکل مواجه می شوند که‌ در نهایت به دلیل چالش های زیاد برای رفاه خانواده مجبورند زمین خود را بفروشد که در این راستا نیازمند نگاه ملی توسط نماینده مجلس هستیم.

فرماندار شهرستان نور بر همکاری و تعامل روسای ادارات با دهیاری ها تاکید کرد و گفت: دهیاران با چالش های زیادی مواجه هستند و باید کاری کنیم که در بروکراسی اداری نمانند.

وی با اشاره به سه سیل اخیر یادآور شد: متأسفانه در این حوزه به شهرستان خسارت حدود هزار میلیاردی تحمیل شد،اما بودجه کمی اختصاص دادند و از نماینده مجلس انتظار داریم تا کمک کنند .

فرماندار شهرستان نور بر توجه ویژه دهیاران بخش میانبند به حوزه بومگردی تاکید کرد و ادامه داد: باید تعاونی دهیاران تشکیل شود ‌تا دهیاران در مسیر توسعه و آبادانی روستا قدم های محکم و استواری بردارند.

قربانعلی سالاریان بخشدار مرکزی نور با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: در نظام جمهوری اسلامی پذیرش مسئولیت به معنای کامجویی از قدرت نیست، بلکه بمعنای قبول زحمت، برای مردم است.

وی با بیان اینکه بی شک در شرایط حساس فعلی حاکم بر جامعه، ایجاد امید در مردم و توجه به نیازهای اساسی آنها یکی از اصلی‌ترین وظایف هر مسئول بوده تا در قامت خدمتگزار، به قیمت مردم بیفزاید، افزود: دهیاری‌ها مهمترین نهاد در عرصه مدیریت روستاهای کشور بوده که بر اساس شرح وظایف محوله در قانون وظایف عدیده‌ای همچون رسیدگی به بهبود وضعیت زیست محیطی روستا، بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و امور رفاهی روستا، تقویت نقاط ضعف وتبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و اجرای طرح هادی عنوان بخشی از امور به عهده آنها گذاشته شده است.

بخشدار مرکزی نور حضور شوراهای اسلامی روستا به عنوان نمایندگان مردم و انتخاب دهیاران به عنوان مدیران اجرایی روستا نقطه عطف پیوند حاکمیت با مردم دانست و از زحمات و خدمات ارائه شده به روستائیان عزیز از سوی این مجاهدان بی ادعا دربخش مرکزی و همراهی آنها در یک سال اخیر و مدیران اداراتی چون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره راهداری، جهاد کشاورزی و در راس حمایت فرماندار تشکر و قدردانی کردو

سالاریان در ادامه با اشاره به اینکه بخش مرکزی شهرستان نور دارای مواهب طبیعی چون ساحل ، جلگه، کوهپایه و کوهستان است .همچنین مساحت بخش مرکزی ۶۱۲ و راههای اصلی دسترسی به روستاها ۸۵ کیلومتر و جمعیت کل بخش مرکزی براساس آمار سال ۹۵ به تعداد۶۹۶۰۱ نفر(بخش شهری ۴۲۱۱۷ نفر و بخش روستایی ۲۷۴۸۴نفر) وجمعا ۵۴ روستا شامل ناتل کنار ۱۹روستا میان بند ۳۵ روستا است.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ روستا دارای شورا و ۴۳ روستا دارای دهیار است، یادآورشد: تعداد کل اعضای شوراهای اسلامی روستا ۱۳۹ نفر است.همچنین تعدادکارشناسان فنی ۸ نفر و تعداد کارشناسان مالی ۹ نفر مشغول فعالیت هستند.

بخشدار مرکزی نور گفت: بیش از ۱۱۰مجتمع مسکونی و ۱۴۴۵ واحد مسکونی داخل این مجتمع ها وجود دارد.

 سالاریان خاطرنشان کرد: کل بودجه روستاهای بخش مرکزی در سال ۱۴۰۲ بمیزان۱۴۰۵۴۴۵۸۱۶۸۰۰ ریال بوده که کل هزینه های انجام شده براساس درآمد اخذ شده در این سال ۹۳۹۲۹۶۰۲۹۳۶۱ریال بوده است. همچنین کل بودجه روستاهای بخش مرکزی در سال ۱۴۰۳ بمیزان ۲۱۹۱۳۶۱۰۰۰۰۰۰ ریال بوده که کل هزینه های انجام شده براساس درآمد اخذ شده تا کنون ۲۱۱۶۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال بوده است.

وی پروژه ها و اقدامات انجام شده در یکسال اخیر را به شرح زیر اعلام کرد:

زیرسازی و آسفالت معابر(منابع داخلی – بنیادمسکن)   ۸۰۰۰۰ مترمربع، لایروبی انهار  ۴۵۰۰۰ متر، تبدیل سیم به کابل (منابع داخلی – اداره توزیع برق)  ۵/۲۸ کیلومتر، اجرای دیواره حفاظتی رودخانه ها ۲۶۰ متر،خرید و نصب ترانس برق ۱۴ عدد، توسعه شبکه آبرسانی  ۷۸۰۰ متر، اجرای جدول، کانال و کانیو  ۱۶۰۰۰ متر، تسطیح و بهسازی معابراصلی و فرعی و نیز راههای بین مزارع ۲۴۰۰۰ مترمربع، نگهداریی فضای سبز موجود و توسعه آن ۱۳۰۰ اصله، تملک اراضی و اجرای معابر مطابق طرح هادی ۴۶۵۰ مترمربع، پیاده رو سازی معابر اصلی ۲۳۵۰ مترمربع، لکه گیری آسفالت معابراصلی و فرعی  ۳۵۵۰ مترمربع، احداث ساختمان اداری(کردمحله، انارجار،سلیاکتی و میان رودبار)، احداث پل در خیابان شهید حسینی عباسا(بنیادمسکن) ۱۷*۸ مترمربع، احداث سردرب ورودی روستاهای خوریه و کردمحله، صدور پروانه ساختمانی  ۴۰۵ فقره(۳۰۲ فقره درسال ۱۴۰۲ و ۱۰۳ فقره درسال ۱۴۰۳) ، برگزاری مراسم ۱۰ شب ۱۰ مسجد در ایام دهه فجر(امام جمعه)، برگزاری مراسم بزرگداشت شهادت آیت الله رئیسی، یادواره های شهداء ۱۱ برنامه، برگزاری مراسمات مذهبی و آئینی( ایام فاطمیه، شهادت و ولادت ائمه، دهه فجر، روز قدس و …) ۱۸ برنامه، وقوع سه سیل بی سابقه در پائیز سال گذشته و تخریب دو پل در روستاهای آرویج کلا و سیاهکلا  و آسیب به برخی زیرساختها همچون راه و عرصه واعیان مردم و برخی واحدهای دامی و تولیدی== سیل بهار و تخریب پل میان رودبار(راهداری و دهیاران)، برگزاری سه انتخابات پرشور و بدون حاشیه که از توان دهیاران در پشتیبانی و تامین برخی هزینه ها استفاده گردید.

بخشدار مرکزی نور مشکلات اصلی روستاها را عدم بروز بودن و کارا نبودن طرح های هادی و نیاز به بازنگری، عدم تناسب زیرساخت های آب و برق و تلفن(ثابت و همراه) با شرایط موجود،عدم تناسب درآمدها با هزینه های برخی پروژه های عمرانی از قبیل تعریض پل های موجود و احداث پل های جدید، سدسازی حاشیه انهار، زیرسازی و آسفالت معابر و … که نیازمند تخصیص اعتبار از منابع استانی و ملی است، نبود مدیریت واحد در جمع آوری و انتقال زباله های بخش مرکزی،کمبود منابع مالی برای لایروبی و دیواره سازی رودخانه ها در راستای کاهش خطرات ناشی از سیلاب، عدم امکان بهره گیری از آببندان های فراوان در منطقه بدلیل قوانین مختلف، خسارت به زیر ساختهای محورگلندرود به بلده توسط شرکت گاز و مخابرات بیان کرد.

گفتنی است در ادامه امام جمعه ایزدشهر در حوزه خدمت دهیاران به مردم سخنانی را بیان کرد و بخشدار مرکزی هم گزارش عملکردی را ارائه داد و نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی نیز بر استفاده دهیاران از تمام اختیارات خود تاکید کرد.

در پایان از دهیاران بخش مرکزی با اهدای لوح سپاس تجلیل به عمل آمد